Pressestrategier og pressehåndtering

Hvad man end beskæftiger sig med i en virksomhed eller organisation, så er positiv presseomtale ét af de kommunikationsparametre, som vægter højest i det samlede billede. Det kan være omtale af alt fra en corporate nyhed, forretningsudvikling, et nyt produkt, en nyansættelse, en HR-vinkel eller noget helt sjette. Hvis man gerne vil arbejde professionelt med kommunikation, gælder det om at udvikle en effektiv og målrettet pressestrategi og eksekvere derefter.

Hvem er målgruppen? Hvilke interessante vinkler er der i pressehistorien? Hvorfor er historien interessant for medierne? Hvordan får man mediernes opmærksomhed? Og hvordan når man ud over rampen med præcise og skarpe budskaber og formuleringer, som vel og mærke ikke er en kopi alt, de andre gør.

På kurset kommer vi selvfølgelig også ind på, hvordan man håndterer pressen, når en krise ruller, så man ikke ender på forsiden, men kommer helskindet ud på den anden side.

Hvordan undgår man at dumme sig med uigennemtænkte formuleringer? Mange tror fejlagtigt, at sætningen: ”Ingen kommentarer” er giver god respons. Men det er langt fra sandheden.

God presseomtale er guld værd for alle virksomheder og organisationer. Hvis man magter at tage ejerskab på det aftryk, man vil efterlade hos kunder, medarbejdere eller andre interessenter i samfundet. Så står man alt andet lige bedre. For slet ikke at nævne, at god presse er den bedste fremtidssikring, hvis ordrerne svigter, markedet er vigende eller hvis konkurrenterne buldrer derudaf.

Uanset hvad man gør eller ikke gør, så efterlader man et kommunikativt aftryk. Det er bare ikke sikkert, at det er så stærkt og godt, som man tror.

Kurset henvender sig til folk, der arbejder med kommunikation i det daglige og som gerne vil være helt skarpe på pressehåndtering.

Vi kommer bl.a. ind på følgende:

  • Udvikling af pressestrategier og presseplaner
  • Strategiske greb og vinkling af historier
  • Platforme og kanaler
  • Kernefortælling og hovedbudskaber
  • Udarbejdelse af pressemeddelelser, briefs og notater
  • Pitch til medier

Giv os et kald eller send os en mail, så tager vi et møde og sammen lægger vi en plan.
Kontakt Anna på +45 2215 1745 eller info@wedocommunication.dk